Friday, November 23, 2012

Melbourne Day 1 | Brighton Beach

salam jumaat!
hehe,,ok,sambung lagi cerita di hari pertama..ni last part la ye..jgn boring2..so lepas pegi QVM, kami balik hotel letak barang..pastu ingt nk rehat2 jap..yela,turun je flight pagi tu terus berjalan,x baring2 pon,pinggang sakit tau..so dah set nk bgn pkl 3 utk gerak ke next stop..aku ingt nk biar en suami je yg tido..konon kesian sbb die duduk je spnjg dlm flight,aku je dpt baring..kehkehkeh, lalu tidak la mengunci alarm..sekali tu dgn aku2 sekali terlelap ok!!sedar2 dah pukul 3 lebih..meloncat la!!sbb nak ke next stop tu kene naik train around 1 hour..pastu kang nk balik lagi..dah la x tau mana arah nak naik train tu,tiket x de lagi..makan pon x lagi..huhhh,,kelam kabut lagi terus keluar!!

ni tmpt naik train..lintas je sbb nak isi perut dulu kat seberang SCS nih..

makan la donut!kedai ni halal ye..lupa nak snap sbb kelam kabut nak cepat!ia terletak di Collins Street..
setappppp!
hot chocolate..tp x abis pon..x lalu..

en suami punye,,coffee..die kata x sedap!hahaha,sdp kopi bini die jugak kot..
so dah alas perut,terus gerak ke SCS utk survey apa2 yg patut..tnye2 kat counter service tu lalu kami membeli kad MYKI..kad ni mcm touch n go kite je..blh topup2..so utk hari itu org tu terus masukkan $11 sorang satu..kitorang nak ke Middle Brighton Beach..so kene pegi kat Sandringham Line di Platform 11..ni blh rujuk kat tmpt yg die pampang pakai tv tu ye..haha..kelas ayat aku!
ok,,dah jmpa Platform..Lega!pastu kene rajin kan la mulut kamu2 utk bertanya org2 kat situ bagi mengesahkan lagi kamu2 berada di Platform yg betul..
ni route die..kami nk ke Middle Brighton Beach tp kitorang benti kat Brighton Beach..sbb nye sebelum tu aku dah survey kalau berhenti kat Middle Brighton Beach Station tu, Station nye area kawasan perumahan,so agak berbelit jugak jalan2 nye..kalau benti kat Brigton Beach, Station tu mmg betul2 tepi pantai tu..kuar2 train je mmg dah nampak pantai Brighton..so menyusur jela di tepian pantai utk ke Middle Brigton Beach..blh jalan kat pantai mahupun kat pedestrian atas tu..ikut sokak kau la!
dlm train..ouh lupa pulak..utk Sandringham Line ni,die bukan train yg direct..smpai Flinders Street kene turun n tukar Train lain..masa tu lupa pulak Platform mana,sbb kami berkejar2an memandangkan train dah nak jalan..tnye je org2 yg kerja kat situ ye!!
en suami cakap "waaa,,mcm kat negara org putih!"motip?rasa nak tumbuk je die,boleh?hahaha
sampai sudah..dalam 45 minit cmtu la..keretapi nye laju dan berhenti x lama..

layankannn

uuuu,,i loikeee..BEACHH!!!
syukur la hari pertama kami sampai ni mmg cuaca sangat cantik..aku risau jugak kot2 hujan nnti..mau kuyup nak menapak masa balik..
en suami x sudah2 berasap!
bini pulak x sudah2 posing!

ada 2 Indonesian diminta mengambil gambar kami..hehe
jalan lagi..mana ni,,x sampai2 pongg!
nak tau tujuan utama nak ke sini sbb apa?sbb ni la..rumah2 kecil yg comel momel ni berwarna warni..cute!
aku rasa ni tmpt dorang yg main2 luncur pantai tu simpan brg kot..gitu la..org2 tmptn sana cakap org2 kaya je yg ada rumah kecil nih..hmm,,tp skrg mcm dah x guna je..
jadi,,kita gunakan utk amik gambar..
die xnak tp kene paksa jugak
mmg panas sgt time tu..siap aku berpeluh jugak la..
dorang suke sgt la kan,,sbb a day before tu sejuk..kan ku bilang weather di Melbourne ni x betul..1 hari blh ada 4 musim..

Australia!
ehh,,nak balik baru jumpa nih..hehe
ni laluan pejalan kaki..rumah2 org ni semua ngadap pantai..msti kaya..rumah besar2..

actually nk tggu matahari terbenam,tp mcm lambat lagi..kitorang dah x tau nk lepak mana..sbb area2 ni xde pulak nmpk restoran2 jalanan..haha,,restoran mahal ada la..x kuasa nak punahkan $$$...lagi pon mcm risau nnti lambat smpai Melbourne City..so mcm rugi pon ada :(
keputusannya balik jela!
ubat hati dgn bunga2an
Brighton Beach Station,,comel kan
tggu train x penah nye yg lama..baru duduk je dah sampai

so kami decide berhenti kat Flinders Street je sbb nk lepak2 kat Federation Square jap guna WIFI Free!..heheh,,tp kejam..15 minit je uolls..dah la kat semua hotel pon x dapat wifi free..berbayar!sedih..

belakang tu Melbourne Visitor Centre..blh dapat mcm2 info kat situ dan brochure..tp aku x masuk,mcm dah tutup je masa tu

I update Instagram n FB..en suami main kamera!hehe
hah,,x sudah2 lagi
dah gelap baru la kami memulakan perjalanan carik tmpt makan
mana nak tuju pon x tau,,nk carik kebab!
nk dekat sejam kitorang carik..baru jumpa..carik City Kebab,jmpa Halal Kebab..bantai la labu..janji Halal..padahal dekat sgt dgn Federation Square tu rasa aku..kat celah2 Swanston Street..ko nampak keda Lord of the Fries ni,,ha die kat belakang tu je..kedai Fries ni pon halal jugak..tp x smpt nk try..byk burger2 je
muka puas hati!
cepat2..perut aku dah berdondang sayang dah ni tau..
nahhh!! beli 1 je..sbb besau..harga $9..sila darab 3..sobsobsob...
jalan punye jalan,singgah 7E beli roti n jem..bekalan kalau lapau..mmg ye pon..sana kan cepat 3 jam..so masa makan kebab tu baru pukul 6 ptg time Msia..mata pulak xnak lelap..malam tu lapau lagi..makan pulak roti..hahaha
so hari pertama berakhir di situ..dari Flinder Street tu kami jalan kaki ke Hotel di Spencer Street..jauh gila,mcm nak tercabut dah kaki aku nih..padahal byk je tram,siap benti dpn hotel aku lagi..tp hari pertama kan..takut2 lagi nak naik..haha..kesian kitorang..padan la muka..ok lah..next week nnti smbung cerita hari kedua..