Monday, July 16, 2012

Murtabak Maggi

salam korang..
monday bluesss kann,,tahuuuu..samo la ha..
dengan bband buat hal daripada td..lembap mcm sipot je..
die pon malas nk bekerja kot...
ok lahh,,hari ni saja nk share resipi sikit..
pernah makan murtabak maggi??
kalau x pernah pegi buat sekarang..
sonang yooo...


Bahan-bahan diperlukan :
- Maggi Kari (ikut la berapa org makan)
- Telur (bergantung jugak kepada berapa bungkus maggi,macam aku hari tu 3 bungkus maggi,maka   telur nya 5 biji,kalau x nnti jadi maggi goreng jika telur nya kurang)
- Sayur-sayuran (kobis boleh,sawi pon boleh,bawang,carrot etc)
- Cili padi (wajibbb!)
- hari tu aku letak udang yg dah dibuang kulit,potong dadu2 (ikut kreativiti masing2 lah ye)
- Garam secukup rasa
- Perencah maggi (utk 3 bungkus maggi, aku pakai 2 paket je perencah nye)

Cara-cara :
- Rendam maggi dengan air panas dan toskan
- Pecahkan telur dan pukul sehingga sebati
- Masukkan perencah dan pukul lagi
- Seterusnya boleh masukkan sayur mayur td,cili padi serta udang
- Bubuh garam sesedap rasa..ehhhh secukup rasa je dah!
- Masukkan maggi yg telah ditoskan td dan gaul rata
- Panaskan kuali leper (bulat atau petak)
- Letak minyak dan taburkan bahan td
- Goreng la seperti biasa macam anda goreng telur dadar.. ;)
- Siap dan hidangkan dengan cili sos..
nyummm2,,selamat mencobaa!
sekian

4 comments:

cendawanpink said...

aku suke buat murtabak megi ni..
tp since ade kejadian hitam psl murtabak ni gak..
aku n elsie da xmakan da..ahahaa.. :D

wAnNy said...

cendawanpink-alaaa,,kejadian hitam apa ni weii??haha

cendawanpink said...

food poisoning aku n lc..2 hari MC..hahaa..ajegile kan. .:D

tp sedap wehhh makan murtabak ni..slurppp..terliur sudahhh..

wAnNy said...

cendawanpink-ouhhhh,,itu salah korang la..haha,aku mkn ok je..
nyummm2,mcm nk buat lagi je petang nih.. ;D