Tuesday, July 24, 2012

Arthritis

salam selasa.. :)
okay, hari ni just nk share sikit pasal perkembangan kesihatan mak aku..
pada yg x tau tu,mak aku ni pengidap knee arthritis..apekebende knee arthritis tuh??
aku pon x reti nk terangkan cmna..sbb aku bukan doktor!heheh..
tp dipendekkan cerita,mak aku ni sakit lutut dimana minyak "gris" antara lutut dah habis..
x faham??jap2

hahh,,gini la..normal kite sebelah kiri tu..so sntara tulang tu renggang sikit..mcm arthritis ni die dah rapat..ni bukan mak aku punye lutut,,cilok kat google je..hehe
so,,doktor mmg dah cakap mak punye sakit ni dah peringkat 4 dimana xde sebarang ubat2an yg blh memulihkan..
jalan penyelesaian adalah buat operation sajorkkk...baik KPJ mahupun Hospital Seremban,,gitu la jawapan nye..
tp mak takut,so doktor bagi masa lama jugak aritu,dalam 3 bulan..
dalam tempoh tu mak buat fisioterapi,namun x jalan jugak..
mcm2 ubat dah makan tp masih cmtu..aku kadang2 sedih tau..
sekarang ni kawan jalan aku tinggal en suami sorang,,kalau dulu mak la peneman..
mana je aku nk pegi mesti mak follow..sekarang kalau en suami xde,pegi kursus ke apa mmg aku ontok jela kat rumah..nk tinggalkan mak pegi jalan2 pon kesian..
aku tau die bosan..tp nk buat cmno....

puas dah pujuk buat operation tp die xnk..takut katanye..
mmg ada 2 kemungkinan operation ni..pertama blh jalan tanpa tongkat,kedua langsung xblh jalan..
itu yg mak risau,,tp doktor dah cakap yg x blh jalan tu,lepas operation org tu x buat exercise..
cousin aku yg doktor pon ada cakap,ni sume kene psikologi..
kalau mmg xnak,buat operation pon x guna..kecuali kalau mmg mak sendiri dah nekad dengan keputusan nk operate..adehhhhhh...

so baru2 ni punye appointment,doktor bagi option utk inject ubat..kira tambah cecair dalam lutut tu..
mak ok,die nk buat..walaupun aku tau mmg xde function pon kalau inject..tp xpela..
mencuba.mana tau dengan kekuasaan Allah,menjadi pulak kan..ubat ni blh thn smpai 2 thn..

1 kotak rm600...sekali buat 2 kotak utk kedua2 belah lutut,,tp kene buat 2 kali..seminggu2..maknenye 4 kotak..nasib keje gomen,,blh claim..
so td bawak pergi inject utk kali yg kedua..
aku berharap sangat ubat ni berkesan..moge2 mak blh jalan tanpa tongkat dan x sakit dah ;)

sekian

2 comments:

Cik Aja said...

yer..sy pon doakan semoga makcik cepat sembuh..
:)

wAnNy said...

moge2..hehe