Friday, April 27, 2012

Menjadi Seorang Setiausaha

salam jumaat korang! ;)
bukan men berseri2 muka masing-masing kann,,yela,,esok cuti.
isnin korang x cuti ke?hari tersepit tu,aku da approve ponnn..time utk tenangkan kepala daripada segala kekusutannnn..ngeh3
memandangkan 1 Mei ni Hari Buruh...so sesaja nk share pengalaman dan cabaran menjadi seorang Setiausaha selama hampir 4 tahun di Jabatan Kerajaan..cehhh..baru 4 tahun kot,,dah byk cabaran ke???
jawapannya adalah YE! hahahaa...
mcm pengalaman aku rasa yg di sektor swasta lagi byk pengalaman kot..
mcm aku,usia perkhidmatan yg hampir 4 tahun ni aku dah penah kerja dengan 4 org bos termasuk yg sekarang..xke setahun 1 bos??hehehe dan 2 Jabatan..
bidang dan skop kerja untuk 2 jabatan ni adalah berbeza sedikit..
mcm dulu tmpt lama aku tu,segala perekodan surat menyurat dan edaran adalah kerja hakiki aku ok!HAKIKI!nak2 pulak keje Pejabat Daerah,,mmg 1 hari surat menggunung hampir putus jari nk merekod (ok itu tipu,,muehehehe)...
selain pada tu mcm tugas2 biasa la,,update diari,uruskan appointment, sediakan dokumen untuk mesyuarat dan segala arahan bos dari masa ke semasa..

mcm kat Jabatan yg sekarang ni pulak lain sikit..kerja aku lebih senang!ye SENANG! ;D
surat sume ada PT surat menyurat yg buat (ni baru prosedur betul kot,,masa aku praktikal pon bukan PA yg buat)..aku just tolong masukkan dekat bos je..pastu update diari, uruskan appointment dan bla3 sama seperti di atas...itu sume aku bersyukur sgt2 sbb aku blh buat assgmnt di hari kerja..best!lagi satu mcm Jabatan sekarang ni org pon kurang keluar masuk untuk berjumpa bos,,x mcm Pejabat Daerah yg sering dikunjungi org2 untuk berjumpa DO,,tensiiiiii!

cabaran nye pulak apa ye??haaaa ni part yg paling mencabar la kan..sebenarnye PA lagi tension daripada Bos tau..betul x??

1) pertamanya ramai org berbulu (agaknya la..korang pon mesti ada yg kene mcm ni kan) yela,,PA dapat bilik,walhal mula2 dulu gred 17 je kot..tp alhamdulillah sekarang jawatan kita2 ni dah diupgrade kan...(tu yg lagi buat ramai berbulu!muehehehe)

2) kedua,perangai BOS!haa,,aku dah 4 bos,yg plg aku sayang bos pertama...sbb die mcm bapak2 walaupun masih muda..die blh dibawak berbincang,blh berborak dan mengambil berat perihal PA die..itu x bermaksud bos2 lain yg aku x sayang tu jahat tau..alhamdulillah sumenye menyenangkan..perangai2 luar biasa yg kadang2 jadi tu normal la..die kan BOS! ;) SYMP jelah

3) ketiga, berikutan perangai bos2 yg luar biasa tu PA la kene tempiasnya..haha,,kadang2 appointment dgn org la selalu jadi..dah cantik deal gitu gini,bos suruh tukar tarikh,ko kene call balik org tu,,pastu tup2 smpai masa, ada pulak urgent meeting or pape yg bos ko kene attend,,kene call lagi org tu utk tukar tarikh..itu yg sedang terjadi pada aku harini..smpai naik segan dah nk call org tu,,asik la bertukar2..itu yg PA2 kene pandai dalam memberi alasan..heheh.. (kalau kene marah pon bos x kene,yg kene PA,betul x??sob sob)

4) keempat, kene bijak dalam menangani pelbagai situasi..PA selalu berhadapan dengan public,so byk la pulak ragamnya..yg aku rasa kritikal adalah masa di Jabatan lama..mmg kene byk bersabar je..fuhhhh fuhhhhh....

5)  kelima, paling penting adalah pandai simpan rahsia..tetttttt,,rahsia apakah??mcm2 la ye,,baik rahsia Jabatan mahupun ada jugak yg mintak PA simpan rahsia peribadi..muahahahaha,,setakat ni bos aku baik2 belaka..cehhhhh...

6) keenam,,susah nak mengular / bercuti...sbb PA ni kalau xde sume org nmpk..benci tau,,nk mengular pon kene tggu bos xde..pastu punyelah payah nk carik pengganti..aku pon x paham kenapa org x suka ganti PA...(kan duduk dalam bilik!itu pon x mau???)

dah,,selebihnya korang pulak la share kan apa cabaran2 korang menjadi seorang PA, xpon apa2 je jawatan yg korang pegang..
papepon tetap bersyukur dengan rezeki yg diberikan..mmg ada pahit manisnya dalam menjalankan tugas ni,,tp cuba la terima dengan redha..hihi

happy weekend kawan2,,saya bercuti hari isnin ni dan masih belum ada plan apa2..

ehh2,,out topic pulakkk,,sj nk share teaser pre wedding Scha & Awal ni...menarik,,i loikeeee ;D  Sumber : FB Saiful Nang
sekian :)

4 comments:

Lovely Fieyza said...

aku dah penat la jadi PA.. kt state ni status PA masih dipandang serong.. aku la rasa.. hihi.. so cpt2 hbskan blaja.. nt leh jadi pegawai..

wAnNy said...

lovely fieyza-haha tau xpe..aku pon da bosann

Anonymous said...

Keje pa tak bnyk tapi gaji beso.

Fatimah Jaafar said...

Assalammualaikum.. Saya juga seorang PA. Cabaran lebih kurang sama.. Erm tapi bestnya sambung belajar.. Teringin nak sambung belajar tapi tak tahu bila..huhu