Thursday, February 9, 2012

Mari Menyinsing Lengan

salam semua...
okay,,kejap je da kamis ek,,yela,,ko keje pon baru semalam ye dok??
cerita ceriti cuti nnti aku update ek,,mcm2 dah jadi..haha
laa ni nk habaq mai ceghita resipi yg baru2 ni aku cuba...
lazattttt,mabeles,meleleh gilos...en suami la yg cakap,bukan aku,,hihi
maklum le,,xkan nk angkat bakol pulak kan..
resipi ni dibuat pada hari selasa hari tu..
nama resipi ikan lampam masak warisan..
haaaa,,kelas x nama menu nye???sebenarnya aku copy daripada buku resipi je yg baru2 ni dibeli menggunakan BB1M...kuwang3
korang2 penah ke makan ikan lampam??tau ke apa ikan lampam nih??knp buruk bebeno nama nye??
haaaa,,kau2 ingat aku makan??nan hadooo la kan..ikan2 sungai sume aku xmakan..tp demi en suami,,aku masak kan jugak la,,makan tu hampunnnnnnnnnn....
die cakap sedap,,wallahualam...aku kureng sikit,,katanya org laut...
die ngan bapak aku mmg ngam,,segala2 blh telan termasuk organ2 dalaman yg selagi blh makan die makan...
ehhh,,lama lak mukadimah nye.. ;)

ok,,gambar bawah ni la hasilnya,,sbb sebelum masak x smpt nk amik gmbar,,teruja katanya...haha

ni pon amik via samsung galaxy je,,kamera tah ke mana,,mls nk berjalan amik
Bahan-bahan:
-ikan lampam (aku buat 2 ekor,sbb 2 org makan)
-cili padi dlm 10 biji (nk pedas bedesing letak lagi banyak)
-kunyit hidup
-santan (agak2,aku x reti nk bajet)
-daun pisang (buat alas) seeloknya bawah daun pisang tu letak kertas aluminium supaya kuah x      bocor ke bawah,,tp aku malas nk beli kertas aluminium)
-daun kunyit (alas 2 helai atas daun pisang,2 helai lagi diracik,aku koyak2 je)
-tomato 2 biji dibelah dua
-asam keping
-belimbing buluh 4-5 biji dibelah dua
-petai (isinya sahaja)
-bawang besar dipotong bulat
-daun pegaga (diramas2 je..tp aku x jmpa daun pegaga kat 2 kedai taman aku,so x payah letak)
-garam secukup rasa

mudah je bahan2 nye kan??
ada yg x kenal belimbing buluh ke??
ni ha ghoman eh,,,ala,,yg masam2 tu,,mmg kalau kat noghoghi ni masak lemak suke letak belimbing buluh nih..lemak2 masam gitu masakan nye nnti

petai?ada yg xkenal ke???

nih petai yang dah dibuang kulit,,amik isinya saja
gambar sume google jek ;)

Cara-Cara
-susun daun pisang tu atas periuk,menutupi keseluruhan ye..
-pastu susun pulak daun kunyit
-tumbuk cili dan kunyit,lumurkan kat ikan dan susun di tepi2,,mcm aku 2 ekor ikan tu aku susun keliling periuk..
-pastu letak santan sesedap rasa kau...kalau macam pekat,tambah air sikit...
-biakan kejap,masuk garam secukup rasa,pastu letak segala bahan2 sayuran td,,petai,belimbing buluh,bawang,daun kunyit yg dah diracik2,kalau ada daun pegaga,masuk kan sekali...tomato masuk lambat sikit..
-agak2 kuah dah masak n menggelegak,letak asam keping,,
-ikan tu xyah balik2 sangat,,cukup kacau2 kuah mandikan je kat ikan tu

sonang yo kan...
tu jela kot,,kalau2 ada yg terlupa nnti aku update balik,,hehe
cer la try..blh jugak buat ikan lain,,talapia ke etc
kalau kat noghoghi ni masak lemak org cakap celah gigi je...x reti masak mmg x sah la kenegerian tu..
ye,,saya amat menyokong,,masakan paling senang ialah masak lomak cili api..
masak lemak cili api biasa tu dah selalu masak,,yg ni ala2 warisan dulu baru 1st time try..cara lebih kurang je..

aku sejak2 kawin mmg suke memasakkkk..
tula hasil perot en suami macam mengandung 5 bulan..muahahaha..
nnti2 ada resipi menarik aku share di sini ye..

sekian sahaja..

2 comments:

Cik Aja said...

hahaha..
wanie..bkn ikan lampam tuh ikan bela ker?? sbb masa aku kecik2 dlu kitaorg ada bela ikan lampam..letak dalam akuarium..
takkan ikan nih??
=P

wAnNy said...

haha,,itu aku x tau..tp ikan sungai sekarang pon byk yg dah bela..talapia pon bela byk..aku x makan,so aku x tau..hihihihi