Tuesday, January 3, 2012

Pengalaman Mengujakan < 6 Cute Kittens >

salam semua!
hari ni teruja nk cite pengalaman jadi bidan kucing..muahahaha
utk makluman,,kucing kesayangan si dobot nih telah selamat melahirkan anak sebanyak 6 ekor!
ye 6 ekor!banyak ok..x penah seumur hidup aku ada bela kucing yg beranak smpai 6 ekor..
plg byk pon ada la 4-5 ekor..
subur betul baka kau ye dobot..
n setakat ni sume anak die selamat hidup...

pasni rindu  la nk tgk perut dobot yg memboyot boboi yot!ngeee ;)
dobot bertarung nyawa semalam pada 2 Januari 2012..
aku puas la ckp kat die beranak 1 Januari 2012,tp x kesampaian..
xpe la bot..janji adooo...
yg paling kelakar nye,,adehhh kau ni dobot..
yela,mungkin die xde pengalaman kot..die punye takutttttt,,masyaAllah!
dpd mlm semalam lagi die da resah je,,dgn mak2 aku x tido sbb die..asik la masuk bilik..
terjah almari mak aku..mak x bg,,sbb nnti abis la brg2 dlm almari tu kan..
so pagi smlm aku tgk die resah gelisah,,makan pon xnk,,sebok dok carik ubat rumput die kat luar..
aku pon menyiapkan kotak utk die beranak dlm bilik blkg..
ajar die masuk,tp die sengal..haha..die nk jugak beranak dlm bilik mak..

dah lama tu baru die tau kot atau mungkin da sakit sgt...
ada xda die kene gak beranak dlm kotak tu kan...
baru la masok n cuba2 utk sesuaikan diri..
dah tu yg x blh bla nye sebok dok mencarik mak!
yg aku tau la,,selalunye kucing ni kalau nk beranak,sedaya upaya die cuba menyorok..
crk tmpt yg btl2 org xleh tgk die beranak..
tp si dobot ni lain pulak..ke hulu ke hilir die carik mak...
dtg kat mak,,mak ckp g masuk bilik...die pegi..tp agak nye die tggu lama mak x ikot die,,
die kua balik..dtg balik kat mak,,miow2..
bile mak bangun,die pon jalan tunjuk mak die nk masuk bilik..hahaha!
selalunya die yg ikut mak,,ni mak lak ikut die..
die nk mak ada sama dlm bilik tu,,dpn bijik mata die..
kemain kau!aku ddk dpn die,die x layan,,nk mak jugak..lantakkkkk!!!!
siap berpangku2 ngan mak mule2,xnk turun..tu mak ckp ehh,xkan blh jadi ko cmni,,xkan nk beranak atas aku?hahaha

yg part klimaks nye time tu dlm pkl 10 lbh..
die da sakit sgt agaknya,,dah duduk dlm kotak,,mak pon baring la atas katil..
die blh melompat keluar dpd kotak pegi kat mak berdiri..miow2..
mak anta die dlm kotak balik..
mak baru je duduk die keluar lagi,bediri kat tepi katil tu tadah muke kat mak! adehhh..naik risau aku..
menjerit2 mak suruh die masuk kotak sbb air ketuban da meleleh..erkkk,ada ke kucing air ketuban??
ahhh,,lantakk,,abis tu air apa pulak kan..
dah anta masuk kotak tu mak tutup,,baru snyp..
x lama pastu aku intai nmpk da kua sekor..
kecik mcm anak tikus..
baru la mak blh keluar..
dlm masa 3 jam jugak,6 hekor berjaya diberanakkan..
amekaw!aku ingt 3- 4 ekor je..

wahhh,,mmg x penah tgk kuceng beranak..smlm 1st time..
sbb masa die nk keluarkan yg kedua,,kebetulan tgh intai..nmpk anak tu keluar cmne
pape pon tahniah la dobot...walaupun huru hara kau nk beranak..takut punye pasal..
nk jugak mak ada dpn die nk beranak.apo la kau..
so anak die 3 putih 3 oren..
ada sape2 yg nak x?
tp tggu besau sikit la..nk tgk mana yg comel aku nak dulu..wakakakaka
gmbar nnti2 aku upload..sbb kecik nau,x berani nak snap2..bio la dulu..

sekian...

4 comments:

Cik Aja said...

nak satuuuuu !!

Sumayyah Nadhirah said...

hahhah kelakar kot...mesti ko jelez sebb die nk mak ko je..kalo aku tgk kucing aku beranak pengsan~

wAnNy said...

cik aja-ko nak???hehe

wAnNy said...

maya-jeles la sangat..haha,,tula.mule2 xnk tgk,takut..tp nk gak busy body kan..